De Cyborgklas

Discipline: BEELDENDE KUNST EN MEDIA (FOTOGRAFIE)
Vorm: workshop
Door: Kunstjuf Marieke Opmeer van Fantazinnig
Voor: groep 7 en 8
Duur: 90 minuten
Locatie: op school, klaslokaal of handvaardigheidslokaal
Periode in te plannen: januari en februari 2026

Thema
Collage | beeldend | snufje filosofie |de toekomst | tecniek | cyborgs

Kerndoelen
Deze workshop sluit aan bij de kerndoelen 54 en 55 Kunstzinnige Oriëntatie en 44 Natuur en Techniek

SLO 21e-eeuwse vaardigheden
Communiceren | Creatief denken en handelen | Kritisch denken | Probleemoplossend denken en handelen |Samenwerken | Zelfregulering

Leerdoelen

  • Kennis maken met filosoferen en hoe dit creatief ingezet kan worden
  • Inspiratie opdoen en meenemen in het creatieve proces
  • Vrijheid nemen in ideevorming/denkproces en inzet diverse technieken
  • Verschillende disciplines combineren en zo een meerwaarde geven
  • Het belang van originaliteit, eigenheid en fantasie (h)erkennen
  • Het verrassingselement toelaten (het uiteindelijke beeld kan anders zijn dan het oorspronkelijke idee, maar dit kun je juist ook inzetten)
  • Leren reflecteren op je eigen werk en dat van een ander; het nut van opbouwende kritiek
  • Inclusiviteit: dat de eigen fantasie en associaties veel waard zijn, omdat het wat zegt over ieders persoonlijke belevingswereld en individualiteit. Iedereen is op een andere manier waardevol
  • Ervaren hoe kunst maken en beleven kan bijdragen aan je persoonlijke welzijn en goede onderlinge verhoudingen

Over de workshop

Tijdens deze les transformeren de leerlingen zichzelf tot een cyborg (mens versmolten met machine). Hier maken ze vervolgens een collage van, a.d.h.v. een “facsheet”.

We beginnen met een gesprek over cyborgs: wat is dat eigenlijk? Bestaan ze echt?

En zou jij een cyborg willen zijn en welk lichaamsdeel zou jij dan vervangen of wat zou je toe willen voegen….?

Neem ook eens een kijkje op De kunst van creatiever onderwijs - Fantazinnig

cyborg 1speerpunten beeldend

cyborg 2

cyborg 3