Poëzieworkshop, kennismaken met poëzie
Discipline: literatuur, poëzie en creatief schrijven Vorm: workshop Door: CultuurKlik
Docent: Marloes van der Singel
Voor: groep 5 en 6
Duur: 90 minuten
Locatie: op school, klaslokaal
Planning: gehele schooljaar
Thema
wat is poëzie? | waar hebben we gedichten voor nodig? | het verschil tussen een verhaal en een gedicht | wat zijn de ingrediënten van een gedicht? | hoe schrijf je een gedicht? | emoties uiten in een gedicht
Kerndoelen
Deze workshop sluit aan bij de kerndoelen 54 en 55 Kunstzinnige Oriëntatie en de kerndoelen Nederlands 1, 2, 3, 5, 9 en 12
Over de workshop
Poëzie heeft voor veel mensen de reputatie ingewikkeld, niet cool en een beetje stoffig te zijn. Maar niets is minder waar! Vooral wanneer het over jeugdpoëzie gaat is de poëzie juist helemaal niet moeilijk of saai. Ook weten veel kinderen eigenlijk niet eens wat poëzie precies is. In deze workshop maken leerlingen op een laagdrempelige manier kennis met poëzie en gaan zij zelf ook creatief bezig met taal.
Bij poëzie mag je juist lekker buiten de lijntjes kleuren, de regels aan je laars lappen, zelf nieuwe woorden verzinnen en de wereld op de kop bekijken. En dat is precies wat kinderen leuk vinden! Kleine dichters in de dop dus!
In deze workshop gaan we aan de slag met vrij dichten, zonder thema. Hierdoor kunnen de leerlingen helemaal zelf bepalen waar hun gedicht over moet gaan, wat vaak de leukste resultaten oplevert. Ook voor leerlingen die juist iets minder talig zijn kan dichten bevrijdend werken, omdat de regels iets soepeler zijn en het vooral gaat om het plezier in het spelen met taal (terwijl ze ondertussen stiekem toch van alles opsteken!)
Tijdens of na deze workshop
- Hebben leerlingen een bredere kennis van poëzie/ maken zij kennis met poëzie
- Ontdekken leerlingen (de kracht van) poëzie
- Ervaren leerlingen hoe zij zich middels poëzie kunnen uiten
- Herkennen leerlingen verschillende kenmerken van poëzie
- Ontdekken leerlingen hoe ze kunnen experimenteren met taal
- Oefenen leerlingen hun taalvaardigheid en wordt de creatieve ontwikkeling gestimuleerd
- Kunnen de leerlingen zelf een gedicht schrijven (en evt. voordragen)